Er was eens… Onze wonderlijke, belachelijk lekkere, blije geschiedenis

Het begon met een geweldig plan

Waar begint de geschiedenis van Mona? Bij de prehistorische boer die ontdekte dat je een koe kunt melken? Bij de Romeinse kok die de allereerste pudding maakte? Bij de vla-recepten die in de Middeleeuwen opdoken? Bij Aaltje de keukenmeid die —dankzij haar 19e eeuwse kookboek— zuiveltoetjes immens populair maakte? Nee, waarschijnlijk begint onze geschiedenis ergens in 1967. Bij een stel keurige werknemers van de Nederlandsche Melkunie met een geweldig plan: van melk gaan we lekkere toetjes maken! Toen zijn we gestart met het maken van toetjes.

Dat plan klinkt nu heel logisch, maar dat was het tóen niet. In die tijd bestonden er namelijk geen kant-en-klare toetjes. Een toetje was iets dat je zelf maakte en kwam alleen op zondag op tafel.

De eerste Mona-fabriek

Toetjes moesten vaker op tafel komen, vonden de Mona-toetjesmakers van het eerste uur. En toen ze op de Overtoom in Amsterdam in 1970 de eerste Mona-fabriek openden, werd Mona geïntroduceerd en trok er een ware toetjesrevolutie door ons land: eindelijk was er een lekker toetje waar je niets voor hoefde te doen en —ook niet onbelangrijk voor het succes— het was nog betaalbaar ook. Wat een vooruitgang! Heel Nederland smulde van onze supermoderne vruchtenyoghurt.

De eerste Mona pudding

Omdat die vruchtenyoghurt zo aansloeg introduceerden we al snel meer lekkers. In 1971 maakte Nederland kennis met Mona-vla en twee jaar later stonden de eerste, echte Mona-puddinkjes al op tafel: vanille-, chocolade en hopjes. Zo werd een Mona-toetje na het eten —ook doordeweeks— een begrip.

De uitvinding van het woord ‘toetje’

De grap is: we praten hier al over toetje, maar in de jaren 70 heette dat nog nagerecht, toespijs of dessert. Pas toen Mona in 1973 reclame ging maken met ‘Doe eens een Mona Toetje na’, raakte het woord bekend. Heel veel mensen kunnen zich die filmpjes met Ted de Braak (een vrolijke quizmaster met een enorme snor) nog wel herinneren: hij heeft heel wat Nederlanders gekke bekken laten trekken voor Mona. Eerlijk gezegd zijn we best trots dat we niet alleen het kant-en-klare toetje hebben uitgevonden, maar zelfs het woord. Zoek maar op in het woordenboek.

Beroemde Mona-toetjesreclame

Nu we het toch over reclame hebben: ook andere campagnes van Mona zijn in het geheugen van Nederland gegrift. Ken je die drie meiden verkleed als aardbei, framboos en perzik uit het Boordevol-filmpje nog? Of: Mijn man werkt bij Mona? Als je nog een beetje ouder bent, herinner je je vast wel die banaan en die perzik die een prachtig ballet in de Mona-yoghurt doen? Of dat guitige kereltje dat riep: ‘Ik ben een bink, want ik drink Yokidrink’. Mona heeft zo heel wat toegevoegd aan de Nederlandse reclamegeschiedenis.

Steeds meer toetjes, steeds moeilijker kiezen

Maar nu terug naar onze beroemde toetjes. Nederland had de smaak te pakken en Mona ook. We bléven nieuwe toetjes uitvinden en het werd steeds moeilijker kiezen. In 1972 kwamen we met luchtige fruitkwark. In 1973 werd onze chocolademousse geboren. En het bleef niet bij toetjes: vanaf 1974 maakten we kinderen blij met Yoki Drink. In 1975 kwamen de eerste grote gezinspuddingen op tafel. Die klassieke griesmeelpudding is nog steeds ons best-verkopende toetje aller tijden. In de jaren ’80 volgde onze Bavarois. In 1991 introduceerden we Yomild met het –tot dan toe onbekende– rechtsdraaiend melkzuur. En jawel: heel Nederland draaide met ons mee naar rechts.

Het eerste Toetje van de Maand

In oktober 1993 verrasten we onze fans opnieuw: met het eerste Toetje van de Maand: abrikozenpudding met rode pruimensaus. Toetje van de Maand was meteen zo’n succes dat we er nooit meer mee zijn gestopt en inmiddels zijn we al meer dan 200 Toetjes van de Maand verder. Dit jaar vieren we de 20ste verjaardag van Toetje van de Maand. Op 5 april trapten we af met Het Grootste Toetjesfeest. 726 fans vierden samen met Xander de Buisonjé en ons feest. Het hele jaar door verrassen we je met de meest feestelijke toetjes. Dus vergeet niet elke maand een kijkje te nemen naar het Toetje van de Maand in de supermarkt.

Mona nu

Mona –nu onderdeel van Koninklijke FrieslandCampina– is inmiddels uitgegroeid tot het grootste toetjesmerk van Nederland. Een club van meer dan honderd toetjesfanaten is hier elke dag bezig de lekkerste toetjes te maken. Nog altijd gaan onze puddingen, vlatoetjes vruchtenyoghurts, kwark en mousses er in als… een toetje. Nog steeds verrassen we onze toetjesfanaten elke keer opnieuw met nieuwe heerlijke verrassende toetjes. In 2005 startten we met Boordevol: heerlijk romige yoghurt met belachelijk veel fruit. In 2006 kwam ToetjesParade: allerlei verdraaid vrolijke combinaties van vla. In 2010 introduceerden we vanwege onze 40e verjaardag een echte verjaardagspudding: een slagroom XL.