Mona gaat ruim 50 jaar terug

Nederlandse Melkunie

Waar begint de geschiedenis van Mona? Bij de prehistorische boer die ontdekte dat je een koe kunt melken? Bij de Romeinse kok die de allereerste pudding maakte? Bij de vla-recepten die in de Middeleeuwen opdoken? Bij Aaltje de keukenmeid die —dankzij haar 19e eeuwse kookboek— zuiveltoetjes immens populair maakte? Nee, waarschijnlijk begint onze geschiedenis ergens in 1967. Bij een stel keurige werknemers van de Nederlandsche Melkunie met een geweldig plan: van melk gaan we lekkere toetjes maken! Toen zijn we gestart met het maken van toetjes.

Dat plan klinkt nu heel logisch, maar dat was het tóen niet. In die tijd bestonden er namelijk geen kant-en-klare toetjes. Een toetje was iets dat je zelf maakte en kwam alleen op zondag op tafel.
1967

Ons eerste product is een feit! Fruityoghurt

Toetjes moesten vaker op tafel komen, vonden de Mona-toetjesmakers van het eerste uur. En toen ze op de Overtoom in Amsterdam in 1970 de eerste Mona-fabriek openden, werd Mona geïntroduceerd en trok er een ware toetjesrevolutie door ons land: eindelijk was er een lekker toetje waar je niets voor hoefde te doen en —ook niet onbelangrijk voor het succes— het was nog betaalbaar ook. Wat een vooruitgang! Heel Nederland smulde van onze supermoderne vruchtenyoghurt.

Bekijk de commercial
1970

Pudding

Omdat die vruchtenyoghurt zo aansloeg introduceerden we al snel meer lekkers. In 1971 maakte Nederland kennis met Mona-vla en twee jaar later stonden de eerste, echte Mona-puddinkjes al op tafel: vanille-, chocolade en hopjes. Zo werd een Mona-toetje na het eten —ook doordeweeks— een begrip.

Bekijk de commercial

1971

Fruitkwark

Maar nu terug naar onze beroemde toetjes. Nederland had de smaak te pakken en Mona ook. We bléven nieuwe toetjes uitvinden en het werd steeds moeilijker kiezen. In 1972 kwamen we met luchtige fruitkwark. 
1972

Chocomousse commercial “Doe ’s ’n toetje”

De grap is: we praten hier al over toetje, maar in de jaren 70 heette dat nog nagerecht, toespijs of dessert. Pas toen Mona in 1973 reclame ging maken met ‘Doe eens een Mona Toetje na’, raakte het woord bekend. Heel veel mensen kunnen zich die filmpjes met Ted de Braak (een vrolijke quizmaster met een enorme snor) nog wel herinneren: hij heeft heel wat Nederlanders gekke bekken laten trekken voor Mona. Eerlijk gezegd zijn we best trots dat we niet alleen het kant-en-klare toetje hebben uitgevonden, maar zelfs het woord. Zoek maar op in het woordenboek.

Bekijk de commercial

1973

Yoki­-drink

En het bleef niet bij toetjes: vanaf 1974 maakten we kinderen blij met Yoki Drink. Dit was een revolutionaire stap voor Mona!
1974

Griesmeel

In 1975 kwamen de eerste grote gezinspuddingen op tafel. De klassieke griesmeelpudding is nog steeds ons best-verkopende toetje aller tijden.
1975

Bavarois

In de jaren ’80 volgde onze Bavarois. Wist je dat onze Bavarois de Food Personality Award heeft gewonnen?

Bekijk de commercial

1980

Biogarde

Natuurlijk bleef Mona nieuwe procducten introduceren. Zo maakte Mona Biogarde populair door Biogarde yoghurt op de markt te brengen, en enkele jaren later ook Biogarde drik. Dit bleek een groot succes!

Bekijk de commercial

1985

Commercial “Mijn man werkt bij Mona”

Nu we het toch over reclame hebben: ook andere campagnes van Mona zijn in het geheugen van Nederland gegrift. Ken je die drie meiden verkleed als aardbei, framboos en perzik uit het Boordevol-filmpje nog? Of: Mijn man werkt bij Mona? Als je nog een beetje ouder bent, herinner je je vast wel die banaan en die perzik die een prachtig ballet in de Mona-yoghurt doen? Of dat guitige kereltje dat riep: ‘Ik ben een bink, want ik drink Yokidrink’. Mona heeft zo heel wat toegevoegd aan de Nederlandse reclamegeschiedenis.

Bekijk de commercial

1991

Toetje van de maand

Sinds 1993 (25 jaar alweer!) kennen we het ‘Toetje van de maand’. De eerste was abrikozenpudding met rode pruimensaus. Wij van Mona zijn er nooit mee gestopt. De meest lekkere en bijzondere smaakcombinaties zijn al de revue gepasseerd. Vaak gerelateerd aan een feestdag (kruidnotenpudding) of sportevenement (oranjepudding). Of soms als een geslaagde 1 april grap (superfood toetje broccoli chocoladesaus). Wat is jouw favoriete Toetje van de maand?
1993

Mona Vifit

Volgens velen is de introductie van Vifit één van de meest baanbrekende procutvernieuwingen in het bestaan van Mona! Al binnen enkele maanden wisten de Vifit producten een grote groep nieuwe Mona fans te bereiken.
1994

Commercial “Wat is er al niet besproken bij een Mona toetje?”

1995

Boordevol yoghurt, Hangop, Yoghurtijs & Shakes

In 2005 startte Mona met Boordevol: heerlijk romige yoghurt met belachelijk veel fruit! En, dit bleek een groot succes! De toetjes van Mona Boordevol bleken namelijk de grootse introductie van 2005 in de Nederlandse supermarkten.

Bekijk de commercial

2005

Commercial “Trendwatcher”

2008

Commercial “Toetjesparade”

2009

Pudding XL, Chocodreams + TVC “Mona fans”& TVC “Elke reden”

In 2010 introduceerden we vanwege onze 40e verjaardag een echte verjaardagspudding: een slagroom XL.

Bekijk de commercial

2010

Yoghurt Mousse

2011

Commercial “Alles voor het toetje”

2013

Commercial “20 jaar Toetje van de maand”

2014

Commercial “Wereldtoetjes” & commercial “Quizmaster”

2015

Intense vla

Ons nieuwe product is gelanceerd! Mona Intense Vla

Bekijk de commercial

2016

Hou een plekje vrij

Mona slaat een nieuwe richting in. In alle drukte vergeten we namelijk soms te genieten. Of het nu het aanhoudende gepiep is van je smartphone, werk of school dat je aandacht vraagt, het huis dat aan kant moet of sportschool die op je wacht… Er zijn altijd wel moetjes die voor gaan. Terwijl die ongedwongen momenten met elkaar het leven net een beetje leuker maken. Vooral als mensen dan ook nog een toetje delen. Mona nodigt iedereen uit om het leven wat vaker spontaan met elkaar te vieren. Om elkaar op te zoeken. Even tijd te nemen voor de mensen om je heen. Leuke momenten te delen. Niet alleen online maar ook gewoon aan tafel, of op de bank. Mona roept om een plekje vrij te houden voor elkaar. En natuurlijk ook om een plekje vrij te houden voor Mona!

Bekijk de commercial

2018

Mona Oops!

Mona lanceert een verrassende nieuwe mix aan smaken en texturen voor als je echt zin hebt in wat lekkers! Het nieuwe Mona Oops! is een lekker toetje ongeregeld. Een dikke romige yoghurt met chunks van de beste chocolade, vers fruit en noten. Half geroerd, half geswirld. Dwars door elkaar heen! Een heerlijke mix van smaken. En daardoor geen hap hetzelfde!

Bekijk de commercial

2018

Club Oops!

Op 28 juni werd Club Oops! geopend op het Thuishaven Festivalterrein. Een zomerse locatie waar het toetje ongeregeld, Mona Oops!, feestelijk geïntroduceerd werd aan de consument, media en influencers. Wat hebben we genoten van de heerlijke tunetjes van KRIS KROSS AMSTERDAMFLUFLU, ALAMAISON & last but not least de WAANZINNIGE live act van KEES VAN HONDT! Het was avond vol chaos en sensatie! Geen enkele avond is ooit zo'n lekker zooitje ongeregeld geweest! Heb jij al foto's van Club Oops! voorbij zien komen op Instagram? 

Bekijk hier de foto's!

2018